سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانلودکتاب،مقاله،پرو‍‍ژه،پایان نامه،تحقیق،جزوه
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 18490
کل یادداشتها ها : 41

نوشته شده در تاریخ 95/1/16 ساعت 5:37 ص توسط علیرضا افشار


ادله حصیب استصحاب

دانلود تحقیق و بررسی ادله حصیب استصحاب

دانلود ادله حصیب استصحاب

دانلود تحقیق و بررسی ادله حصیب استصحاب
دانلود مقاله
دانلود تحقیق
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه کارشناسی
دانلود پایان نامه ارشد
دانلود پروژه
دانلود پروژه پایانی
دانلود پروپوزال
دانلود گزارش کار آموزی
دانلود پاورپوینت
دانلود پرسشنامه
دانلود فایل
دانلود کتاب
دانلود نمونه سوالات
دانلود جزوه آموزشی
دسته بندی تحقیق
فرمت فایل docx
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45

ادله حصیب استصحاب

در 45 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

فهرست مطالب

 

بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی      5

ارکان استصحاب    6

ادله حجیّت استصحاب          7

بخش دوم : ارکان و تقسیمات  9

دلیل نخست- بنای عقلا         9

اشکال نخست        10

اشکالات مرحوم نائینی به کلام مرحوم آخوند       11

مناقشه استاد در کلام مرحوم نائینی       13

بخش سوم :ادله حجیت         13

1. اجماع 14

2. سیره عقلا        15

3. عقل   16

1) حدیث اول زراره:           18

2) مضمره دوم زراره          24

3) روایت سوم زراره:         30

4) روایت خصال:  32

5) مکاتبه قاسانی   34

6) روایت اسحاق بن عمار:   35

7) روایت عبدالله بن سنان:    37

8) روایت عبدالله بن بکیر:    39

9) روایات قاعده طهارت و حلیت:       40

منابع      45

 

 

بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی

اِستصحاب: از ادلّه احکام یا از اصول عملى فقهى و به معناى حکم به بقاى آنچه در زمان سابق ثابت بوده است

استصحاب از ماده «ص‌ـ‌ح‌ـ‌ب» و در لغت به معناى به همراهى طلبیدن و چیزى را همراه خود قرار دادن است

استصحاب در علم اصول اصطلاح است; ولى با توجه به اینکه اصولیان در ملاک حجیت استصحاب ب سه نظرند آن را سه گونه تعریف کرده‌اند

بیشتر دانشوران اصولى متأخر استصحاب ر از اصول عملیه مى‌دانند; یعنى آن را کاشف از حکم واقعى الهى ندانسته و تنها عمل به آن را از باب رفع تحیر و تردید مکلف مى‌دانند. این گروه از اصولیون از جمله شیخ انصارى استصحاب ر به «ابقاء ما کان» تعریف کرده‌اند ; یعنى باقى گذاشتن آنچه بوده است. البته نه ابقاى تکوینى و خارجى، بلکه ابقاى اعتبارى (حکم به بقا) و از آنجا که آوردن وصف (ما کان)، دلالت و اشعار به علیّت دارد، پس علت حکم به بقا، آن است که شئ قبلا ثبوت و تحقق داشته است، ازاین‌رو باقى گذاشتن حکم در زمان دوم بر اثر ماندن علت یا دلیل آن، استصحاب ن ست. استصحاب در موردى است که حکم به بقا بر اثر ثبوت سابق (ما کان) باشد .

در کفایه استصحاب چنین تعریف شده است: حکم کردن به بقاى حکم یا موضوع داراى حکم در صورتى که بقا مشکوک باشد».  از این تعریف برمى‌آید که استصحاب گا هی در احکام جارى مى‌شود; مانند استصحاب ن است در آب کرّ متغیّرى که تغیّر آن خود به خود زایل و به‌صورت اول باز گردد، و گاه در موضوع جارى مى‌شود; مانند آنکه عدالت کسى سابقاً معلوم بوده و اکنون شک در بقاى آن داریم. البته استصحاب د هر موضوعى جارى نمى‌شود، بلکه باید موضوعى باشد که داراى اثر شرعى است. گروهى دیگر که استصحاب ر از امارات برشمرده و حجیت آن را از باب ظن نوعى دانسته‌اند در تعریف استصحاب گ ته‌اند: یقینى بودن حصول حکم یا وصفى در زمان سابق و مشکوک بودن آن در زمان بعدى .

 

 

دانلود ادله حصیب استصحاب








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ